Finally: Roadtrip part 4! - Reisverslag uit Death Valley Junction, Verenigde Staten van Fenna Bosma - WaarBenJij.nu Finally: Roadtrip part 4! - Reisverslag uit Death Valley Junction, Verenigde Staten van Fenna Bosma - WaarBenJij.nu

Finally: Roadtrip part 4!

Blijf op de hoogte en volg Fenna

19 Juli 2016 | Verenigde Staten, Death Valley Junction

Dan toch eindelijk het laatste verslag om de reeks compleet te maken.

San Francisco:
Vroeg in de ochtend zijn we richting de Ferry gelopen en om 08:00 uur stonden we in San Francisco. We wilden een poging wagen om een tour op Alcatraz bij te wonen vandaag dus marije en ik hebben de bus gepakt. Toen we bij het informatiepunt aankwamen (om 08:15) was het er al zo druk! Even gevraagd maar de eerst beschikbare plaatsen waren in augustus.. We konden wel back up staan en wachten of er mensen niet kwamen opdagen maar dat vonden we wat zonde van onze dag dus we moesten het met de maquette doen helaas. Toen heit en mem ook bij het punt waren aangekomen hebben we bij pier 39 ontbeten en nog even rondgekeken maar omdat we zo vroeg waren was bijna alles nog dicht. Het plan was om de golden gate brug over te fietsen. Na het tekenen van allemaal formulieren, een verplichte introductiefilm over de fiets en hoe het werkt (ja ook als je uit Nederland kwam) zijn we vertrokken. Het was even wennen op het begin dat het daar erg stijl omhoog gaat, best zwaar vol in de zon maar we hebben het gered. Het was wel duidelijk te zien wie er vaker fietsten en wie niet. Die mensen zaten gespannen op de fiets strak vooruit te kijken en veel te remmen terwijl wij natuurlijk genoten van het naar beneden gaan en even niet hoeven trappen.
De golden gate brug was erg mooi! Het is ongeveer 2,7 km lang. Wel jammer was dat er maar aan 1 kant ruimte was voor voetgangers én fietsers, het was dus een beetje chaotisch en lastig fietsen maar er waren een paar mooie uitkijk punten.
Na ongeveer 2,5 uur fietsen waren we aan de andere kant. Marije en ik hebben starbucks gehaald en zijn toen met de ferry weer terug naar San Francisco gegaan, heit en mem zijn dit terug ook wezen fietsen. Wij hebben nog even gewinkeld.
Na het fietsen zijn we richting China town gegaan. Het plan was om dit te doen via de oude kabeltrams maar hier was een wachttijd van tenminste 70 minuten dus hebben we de bus maar genomen..
Eenmaal in China Town is het moeilijk te geloven dat je eigenlijk in Amerika zit. Alles is chinees (borden, straatnamen, winkels). Ik heb mijn ogen uitgekeken daar in de winkeltjes, en dan vooral de restaurants. Alles is heel simpel (witte muur, TL lampen en tafels) en wordt voor je neus klaar gemaakt. En ze verspillen niks, ALLES gaat mee de pan in.
We hebben daar (dapper van mezelf vond ik) gegeten en het was best lekker! Wel in een groot restaurant en geen klein chinees winkeltje, dat dan weer wel.

San Francisco -> Pismo Beach
Op ongeveer 2,5 uur rijden van San Francisco was Gilroy outlets: een shopping mall met 145 outlet stores. Daar wilden Marije en ik natuurlijk erg graag heen! Heit en mem hebben ons er afgezet en wij hebben daar heerlijk gewinkeld. De outlet stores zijn vaak van 'grote' merken maar dan erg goedkoop. Om 16:00 uur hebben ze ons weer opgehaald en daarna zijn we richting Pismo beach gereden.

Pismo Beach:
Vandaag hebben we een lekker stranddagje gehad. Het waaide wel hard maar in de duinen was het heerlijk warm. Marije, heit en mem zijn heel dapper de zee nog in gegaan. Het water was echt heel koud en je zag ook bijna geen mensen in het water. Het was een mooi strand inclusief lifeguards natuurlijk. Na de tijd zijn we nog even boodschappen gaan halen bij de Walmart en hebben we een lekkere burger gegeten bij In-N-out burger. Hier maken ze de patat zelf door de aardappels te snijden en daarna te frituren. Het was (natuurlijk) erg groot maar super lekker.

Pismo Beach -> San Simeon
Voor vandaag hadden we nog geen camping geboekt dus we hebben een stuk gereden en gekeken of er in de buurt wat was. We zijn langs de kust gereden. Het was die dag wel erg mistig helaas dus niet overal hadden we een mooi uitzicht. We zijn op verschillende punten gestopt om even van het uitzicht te genieten. Hier zag je ook heel veel beesten, vooral eekhoorntjes en op een plaats lagen allemaal zeeleeuwen te zonnen. Toen we op onze camping aankwamen was het (zoals gewoonlijk) weer heerlijk weer. Door de droogte hadden ze echter al het water afgesloten en waren er dus geen douches, wc's of afwasplaatsen meer beschikbaar. Het was er ook onwijs droog, de grond zat gewoon vol scheuren. Die avond hebben we de zonsondergang vanaf het strand bekeken wat heel erg mooi was.

San Simeon -> Malibu
We zijn eerst naar Santa Barbara gereden en hebben hier even in het winkelcentrum gekeken. Het was niet heel groot maar wel heel gezellig. Overal hadden ze houten bordjes gemaakt die aanwezen waar welke winkels zaten. Na een kopje koffie voor heit en toch nog en paar kleine dingetjes te hebben gekocht zijn we richting het strand van Santa Barbara gereden. Op de parkeerplaats stond echt een super cool busje! De eigenaar had het busje helemaal versierd en er was niks meer van de 'auto' te zien. Hij had dingen vanuit de hele wereld. Zo had hij een bordje met 'De Buurt' uit Nederland en de huisjes zaten aan de voorkant. Ik heb op internet een foto gevonden die zit erbij. uiteraard hebben we zelf ook foto's maar die staan niet op deze computer. Heel bijzonder om te zien maar nog bijzonderder is dat de auto ook nog gewoon reed.
Op de pier zaten een paar straatartiesten en allemaal leuke knusse winkeltjes. Het was helaas wel aardig koud door de wind dus we hebben niet meer op het strand gelegen. We zijn doorgereden naar de winkel om voor de laatste keer boodschappen te halen. De camping in Malibu hadden we al wel geboekt en deze lag heel mooi aan het strand. Hier zijn we uiteraard nog even langs gelopen. Ook zat er een heel beroemd vis restaurant waar (schijnt) veel beroemde mensen komen eten.
Het strand was helaas niet heel mooi, er was weinig zand dus je had niet een mooi plekje om even te zitten. Die avond hebben Marije en ik nog wat foto's gemaakt en de zonsondergang natuurlijk even op het strand bekeken. Voor de volgende dag hadden we om 09:00h een busje gereserveerd die ons een rondleiding zou geven door L.A. en ons er ook heen zou rijden. ideaal want we zitten hier nog wel een stukje van L.A. af.

Los Angeles
's Morgens vroeg stonden we al te wachten, vanaf de camping reden er nog een man en vrouw mee die ook uit Nederland kwamen. Marije en ik waren (gelukkig) zo verstandig geweest om onze jas mee te nemen want toen het busje aan kwam rijden was het eentje die open was. ondanks dat het er (weer) warm was, was het tijdens het rijden met de wind wel erg koud. We zijn heen via de bergen gereden omdat het verkeer erg druk was. Hier hadden we een prachtig zicht op de bergen en zagen we nog een coyote langs de weg lopen. De gids vertelde dat in L.A. 90% van de bomen er geplant zijn en er niet oorspronkelijk groeien. Het stuk in de bergen was heel erg groen dus bizar dat ze dat eigenlijk helemaal 'gemaakt' hebben. Er waren ook veel bosbranden door de droogte maar dat heeft de natuur daar ook nodig en de bomen zijn ook zo gegroeid dat ze 'tegen' het vuur kunnen. Het water te kort was wel echt een ding daar en je zag in de stad ook dat ze de stukken gras geen water gaven en dat dat helemaal bruin was.
We hebben nog een ander Amerikaans gezin opgepikt en zijn eerst naar de duurste winkelstraat van L.A. geweest. Hier zaten allemaal grote merken met luxe etalages. Ook stonden er veel dure auto's . er waren niet veel mensen aan het winkelen daar haha.
Daarna zijn we doorgereden richting Sunset Boulevard. Een straat die in de buurt van Beverly Hills en Hollywood ligt. Hier wonen de wat 'minder rijke' mensen, die geen prive vliegtuig hebben en geen personeel voor 24/7. Een deel van Sunset Boulevard wordt ook wel “Guitar Row”, genoemd. Hier zitten de Sunset Sound Studios, waar onder andere Celine Dion, Bob Dylan en Elton John albums albums hebben opgenomen. We hebben onze pauze gehouden bij de 'Farmers market'. Hier was een mark waar je allemaal eten en groentes e.d. kon krijgen. Daarnaast was nog een winkelcentrum waar we bij de Cheesecake factory hebben gegeten. Hier hadden ze echt heerlijke cheescakes en we kregen natuurlijk lekkere Amerikaanse punten. Zelfs mem kon het niet op (en dat is heel bijzonder).
Na het eten zijn we richting de walk of fame gereden. Hier liggen meer dan 2500 tegeltjes. Wel jammer was dat de 'sterren' deze zelf kunnen kopen. We hebben er een klein stukje gelopen want het was er super druk. Allemaal straatartiesten en heel veel toeristen. We hebben die van The Doors en Peter Frampton wel gespot. We zijn nog even rond wezen kijken en er was een punt waarop je het Hollywood sign goed kon zien (maar wel veraf). Hierna zijn we doorgereden naar Beverly Hills via een uitkijkpunt over L.A. en Hollywood. Hier zag je echt hoe groot de stad is. L.A. is net zo groot als Nederland en heeft ongeveer 18 miljoen inwoners. Naast al die mensen zijn er (alleen in L.A.) 24 miljoen auto's. Dus gemiddeld 1,5 auto per persoon, bizar!
Het was leuk om de gigantische huizen te 'zien' (tussen alle heggen en omheiningen door). De gids vertelde ook wie het huis huurde (veel sterren huren een huis daar) maar hij kon ons natuurlijk ook van alles wijs maken.
We zijn terug via de highway gegaan wat qua afstand een stuk korter is dan door de bergen maar door alle auto's hebben we er alsnog best lang over gedaan. uiteindelijk waren we om 6 uur weer terug bij de camper. We hebben gegeten en daarna de koffers weer ingepakt (helaas).
Marije en ik hadden aardig wat spullen gekocht dus met behulp van heit en mem hun koffer hebben we toch alles mee gekregen!

L.A. -> Amsterdam
De camper moest om 11 uur weer ingeleverd worden en omdat we nog in Malibu zaten en het verkeer in L.A. vreselijk is zijn we rond 8 uur vertrokken. De camper ingeleverd en daar moesten we nog 1,5 uur wachten op het transfer naar het vliegveld. We hebben nog even genoten van onze laatste zon. Op het vliegveld konden we de koffers gelukkig al kwijt (wij vlogen pas om 22:30) en inchecken. Op het vliegveld moesten we ook nog een behoorlijke tijd wachten want Marije vloog al om 17:00 uur. We hebben even bij de starbucks wat gedronken en daarna Marije bij de gate gebracht. Toen die weg was wilde ik nog wel wat eten, een laatste hamburger in Amerika. Er was een hamburger restaurant dus daar heen gelopen, waren de hamburgers out of stock.. Helaas, dus toen maar een pizza gegeten.
Toen we eindelijk het vliegtuig in konden was er iemand niet op komen dagen waardoor de koffer er weer uit moest. Hierdoor hadden we direct al dikke vertraging en hebben we wel 1,5 uur in het vliegtuig zitten wachten.
Eenmaal in Londen aangekomen moesten we heel erg haasten om de overstap te halen, we hadden ongeveer 3 kwartier. Ons heel hard gehaast naar de gate en toen we daar aankwamen hadden we het gelukkig net gehaald. Toen we in het vliegtuig zaten kwam de mededeling dat er niemand was die de bagage in het vliegtuig kon doen dus de koffers lagen nog buiten. Gelukkig hadden ze na 3 kwartier alles erin en konden we eindelijk weg. De vlucht was erg grijs dus het was weer een heerlijk thuis komen. Na een lange reis waren we eindelijk weer in Amsterdam waar Djimmer en Jildau ons opwachtten en rond 11 uur waren we dan eindelijk weer thuis!