Roadtrip part 3! - Reisverslag uit Death Valley Junction, Verenigde Staten van Fenna Bosma - WaarBenJij.nu Roadtrip part 3! - Reisverslag uit Death Valley Junction, Verenigde Staten van Fenna Bosma - WaarBenJij.nu

Roadtrip part 3!

Blijf op de hoogte en volg Fenna

24 Juni 2016 | Verenigde Staten, Death Valley Junction

Death Valley dag 2:
Na een hele warme nacht met de airco maximaal aan (en dat maakt heel erg veel lawaai helaas) waren we allemaal vroeg wakker. Het koelde niet af daar en de wind is alsof je een oven open doet. We zijn dus mooi optijd vertrokken en hebben death valley vanuit de camper bewonderd. We gingen nu de berg weer op, best zwaar voor de camper maar hij heeft het gered.

De reis ging door naar mammoth lakes, en wauw wat een verandering! Dit was hoger in de bergen en op de toppen van de bergen kon je de sneeuw nog zien liggen. Het was hier totaal anders als death valley, heel groen met veel bomen. Toen we de camper uitkwamen hadden we het allemaal ook hartstikke koud, met de 'slechts' 24 graden daar. Heit en mem hebben 's avonds nog een wandeling gemaakt en marije en ik hebben even niks gedaan en hoopten om beren te spotten. Volgens de camping medewerkster waren die elke avond op de camping te vinden. Er waren ook allemaal strenge regels i.v.m. de beren. Al het eten moest in speciale food cages of in de camper, vuur moest uit en er mocht helemaal niks meer buiten hangen. Ook de ramen moesten gesloten blijven omdat ze deze anders open konden krijgen. Helaas hebben we hier geen beren gespot, maar we durfden er 's avonds ook niet zo goed meer uit.

Mammoth lakes:
Vandaag hebben we dan eindelijk een paddle board kunnen huren! Dit deden we bij een sportwinkel vlak bij de camping dus ze moesten mee in de camper richting het lake. Oei, wat zijn die boarden groot! Na wat gepuzzel hebben we ze in de camper gekregen en zijn we richting lake June gereden. Het waaide erg hard door de hoogte dus het was geen rustig meertje. Begin was best wel eng omdat er zoveel golven waren maar het water was gelukkig niet extreem koud. Het paddle boarden was super leuk om te doen! Het staan lijkt makkelijker dan het is, zeker met al die golven. We hebben het alle 4 toch geprobeerd (met vallen en er weer opklimmen). Helaas voor heit was hij even vergeten dat de zonnebril nog opwas dus er ligt nu een hele mooie Rayban op de bodem..
Na het paddle boarden zijn we richting het 'spookstadje' Bodie gereden.
In 1876 ontdekte de Standard Company een goudlaag. Hierdoor werd Bodie omgevormd van een geïsoleerd mijnkamp met enkele goudzoekers tot een snel groeiende plaas.
In 1893 bouwde de Standard Company er zijn eigen hydro-elektrische centrale. Deze installatie was een van de eerste installaties die werkte op een elektrische motor waarvan de elektriciteit voorzien werd door kabels over een zeer lange afstand.
Ook had Bodie een eigen Chinatown waar op een gegeven moment honderden Chinezen verbleven. Na een grote brand in 1932 is er veel van de stad verwoest, maar wat er nog staat is nu te bewonderen.
De weg ernaar toe was echt vreselijk, 3 mijl lang over een grintweg vol hobbels en gaten. Maar het dorp was leuk om te zien!

Mammoth lakes -> Yosemite
in de ochtend zijn we nog even langs het Mono Lake geweest. Dit is een meer dat 2,5 keer zo zout is als een oceaan. Doordat L.A. het water is gaan gebruiken is het waterpeil gezakt en zijn allemaal 'tufa's ' zichtbaar. We hebben het water even geproefd maar het viel mee hoe zout het was. Wel voelde het erg slijmerig aan. Er leven veel vogels en we hebben door de verrekijker nog een nestje van de zeearend gezien waar ze aan het broeden waren. Daarnaast waren en heel erg veel muggen, de rand van het meer was gewoon helemaal zwart, ieh!

Yosemite is echt een super groot park, maar heel erg mooi! Omdat alle RV campings in het park al voor de komende 5 maanden volgeboekt waren stonden we op een natuurcamping aan de rand van het park. Ook hier was het een 'beer zone'. We hebben een wandeling naar het Elisabeth lake gemaakt van ongeveer 8 mijl. Helaas was even uitrusten er niet bij want doordat we midden in het bos zaten waren er heel erg veel muggen. Als je even stil stond kwamen ze massaal aanvliegen. De terugweg hebben we wat hout gesprokkeld en 's avonds een mooi kampvuurtje gemaakt. Wat erg fijn was, want ook hier was het (zeker 's avonds) erg koud. Marije en ik hebben om 10 uur nog een stukje gelopen maar ook hier helaas geen beer gezien.

Yosemite dag 2:
Omdat de camping 1,5 uur rijden van de high lights van het park was zijn we met de camper richting Yosemite valley gereden om de watervallen te bewonderen. Wel jammer was dat dit ook heel toeristisch was en het heel erg druk was. Na de lunch in het park hebben we de upper en lower waterval bekeken en zijn toen het park weer uit gegaan. De camping lag een uurtje buiten het park (Mariposa) en was dus nog wel een stuk rijden. Wel bijzonder hoe groot het Yosemite park is, het was zeker wel een paar uur rijden om van de ene kant naar de andere te gaan. Gelukkig zie je vanuit de camper ook heel veel mooie dingen. Op de KOA camping was gelukkig plek voor ons en we hebben we even een avondje niks gedaan. We hadden wel even genoeg van alle drukte, toeristen en natuurparken.

San Fransisco!
Om half 8 zaten we weer in de camper, richting San Fransisco!! Met een tussenstop bij de Walmart waar we boodschappen gedaan hebben (en marije en ik allemaal leuke dingetjes gehaald hebben. Walmart is echt leuk, ze hebben bijna alles en het is niet erg duur). Na 4 uren rijden zijn we op de camping aangekomen. We zitten nu net iets buiten de stad, maar op 10 minuten lopen is de Ferry richting San Fransisco. Ook hier is het even wennen aan de temperatuur, het is hier lekker maar de wind is redelijk 'koud' dus de lange broek kan aan.
In de middag hebben we Redwoods bekeken. Hier staan de grote, dikke bomen. Sommige bomen waren door brand van binnen hol waardoor je er in kon staan, heel erg bijzonder. We hebben een mooie wandeling gemaakt en er was een picknick plaats bij waar we gegeten hebben.
Op de terugweg naar de camping zijn we via highway 1 gereden, deze loopt deels langs de kust. Echt een prachtig uitzicht! Mem werd alleen een beetje zeeziek van alle bochten :').
Morgen gaan we (is het plan) om 7 uur met de Ferry San Fransisco verkennen en hopelijk nog een stukje fietsen!

De foto's uploaden is helaas niet zo makkelijk. Wifi is overal heel erg traag en valt vaak weg waardoor ze er steeds afgegooid worden. Hopelijk hebben we ergens deze week nog wat betere wifi zodat ik ze er bij kan zetten.

• 27 Juni 2016 - 18:55

Bea: